Ferrari 250 GTO
1964 250 GTO Wikipedia

Ferrari 250 GTO: EUIPO'dan yeni bir "kullan ya da kaybet" marka iptal kararı

EUIPO

Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi ("EUIPO") Ferrari’nin 3 boyutlu 250 GTO Avrupa Birliği marka tescilini kullanmama nedeniyle kısmen (taşıtlar ve oyuncaklar için) iptaline karar verdi.

Genellikle dünyanın en pahalı otomobili olarak ifade edilen Ferrari 250 GTO, Ferrari tarafından ilk olarak 1962'de tanıtılmıştı. 1962 ile 1964 yılları arasında sadece 36 adet 250 GTO modeli üretilmişti. Alıcıların arabayı satın alabilmesi için Enzo Ferrari'nin onayı gerektiğinden 250 GTO modelleri bir statü sembolü haline gelmişti. Bu modellerden biri, 2018'de Sotheby’nin açık artırmasında 48,4 milyon dolara satılmış ve açık artırmada şimdiye kadar satılan en pahalı otomobil olarak dünya rekorunu kırmıştı. Bir iddiaya göre 250 GTO'nun farklı bir modeli de aynı yıl 70 milyon dolara alıcı bulmuştu.

Ferrari 2008 yılında Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi'nde ("EUIPO") 250 GTO model arabasının üç boyutlu görünümü (aşağıda) için 12 (Taşıtlar), 25 (Giyim) ve 28 (Oyunlar ve oyuncaklar) sınıflarında Avrupa Birliği marka tescili elde etmişti.

Ferrari 250 GTO

Eski bir Ferrari yöneticisi ve Türk kökenli Dany Bahar tarafından kurulan ve işletilen ARES Design adlı otomobil şirketinin 2018'de klasik 250 GTO modeline modern bir yorum getirmeyi planladığını duyurmasıyla bu ticari marka ihtilaf konusu oldu.

Ferrari, tescilli marka haklarını ihlal ettiği gerekçesiyle ARES Design’a karşı bir ihtiyati tedbir kararı aldırdı. Buna karşılık ARES Design, GTO 250 3 boyutlu ticari markasının iptali için EUIPO’ya başvuruda bulundu. ARES Design iptal başvurusunda  Ferrari'nin marka başvurusunda kötü niyetle davrandığını ve dahası Ferrari'nin markayı en az 5 yıldır kullanmadığını ileri sürdü.

ARES Design'ın özellikle 5 yıllık kullanım argümanı "kullan ya da kaybet" ilkesine dayanıyor. Avrupa Birliği Ticari Markalar Yönetmeliğinde  “Bir marka, 5 yıl boyunca sürekli olarak tescil edildiği mal veya hizmetlerle bağlantılı olarak Birlik içerisinde ciddi bir şekilde kullanılmaz ve kullanılmaması için haklı bir gerekçe yoksa, iptal edilir” hükmü yer alıyor.

Ferrari, GTO 250 için ara sıra yapılan satışların, yedek parça satışlarının veya araç bakımlarının kullanım şartını yerine getiren uygulamalar olarak kabul edilmesi gerektiğini savundu. EUIPO İptal Bölümü, ARES Design'ın iddialarını kısmen kabul ederek  5 yıllık sürekli kullanım koşulunu yerine getirmediği gerekçesiyle Ferrari’nin 3 boyutlu GTO 250 markasının 12 (Araçlar). ve 25 (Giyim) numaralı sınıflarda iptaline karar verdi. 28. sınıfta (Oyunlar ve Oyuncaklar) ise Ferrari’nin markayı kullandığı ve dolayısıyla iptal kararı vermeyerek bu sınıfta tescilinin devamına karar verdi. Ferrari bu karara bir üst kurulda itiraz etti.

Bu karar “kullan ya da kaybet” ilkesinin önemini ve çok iyi bilinen markaların dahi iptal riski ile karşı karşıya gelebileceklerini vurgulaması bakımından önem taşıyor (bakınız ayrıca McDonald's, “BIG MAC” marka tescilini Avrupa'da kaybedebilir) ve marka sahiplerinin tescilli markalarını kullanmada özen göstermeleri gerektiğine iyi bir örnek teşkil ediyor.